Monday 5 December 2016
کنسرت عماد طالب زاده
کد خبر : 10193
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
بازدید

نقدی بر تئاتر پچ پچه های پشت خط نبرد به کارگردانی محمد رضا ستاری

موضوع نمایش جنبه سیاسی ملیتی دارد یعنی استفاده ازالمان ها و فاکتور هایی که در آن رنگ و لعاب سیاست و قومیت مذهبی را برخورداراست. در این کار شاهد حضور چندین قشر مختلف اعتقادی سیاسی بودیم که در قالب سرباز مشغول حفاظت از قسمتی از مرز بودند. اول این که جدایی از نمایشنامه خوب و قوی که این کار داشت از جنبه ایی دیگر کارگردانی […]

موضوع نمایش جنبه سیاسی ملیتی دارد یعنی استفاده ازالمان ها و فاکتور هایی که در آن رنگ و لعاب سیاست و قومیت مذهبی را برخورداراست.
در این کار شاهد حضور چندین قشر مختلف اعتقادی سیاسی بودیم که در قالب سرباز مشغول حفاظت از قسمتی از مرز بودند.
اول این که جدایی از نمایشنامه خوب و قوی که این کار داشت از جنبه ایی دیگر کارگردانی این کار و جمع آوری تیم برای بازی در این ژانر نیازمند بررسی بیشتری دارد زیرا ضعف کارگردانی در گوشه هایی از نمایش حس می شد در قسمت هایی از نمایش ریتم کار عوض می شد یکدفعه تند و یکدفعه کند که جز نقاط ضعف این کار به حساب می آمد این باعث می شد جنس بازی ها در قسمت هایی از رنگ قالب کار جدا شود و به خود رنگ انتزاعی بگیرد دوباره تاکید می کنم که نمایش نامه کار موضوع خوبی رو مطرح میکرد اما متاسفانه در قسمت هایی بازیگر ها حس اون نقش را یا به شدت بالا می بردند و یا خیلی کمرنگ به نمایش می گذاشتند که البته چون این گروه از بازیگران و عوامل به نوعی تازه کار هستند و جوان طبیعی و قابل قبول می باشد .

موسیقی کار کاملا ضعیف بود یا بهتر بگوئیم صدا پردازی صحنه به دل نمی نشست اما تنها موسیقی که همراه با نریتور در آخر کار پخش شد و یا استفاده از افکت های صوتی مناسب ضعف موسیقایی کار را می پوشاند .یکی از نقاط قوت کار استفاده کاملا به جا و صحیح از نور که حس را کاملا به مخاطب منتقل می کند.
در این نمایش چند شخصیت خاص وجود دارد یک یهودی که چون ایرانی است و ارق به میهن دارد به جنگ با دشمن آمده و یک فرد یزدی که عاشق بوده و به عشقش نرسیده و تصمیم به شرکت در این میدان را دارد و یک تهرانی که اصلا معلوم نیست چه هدفی از آمدن در این نبرد را دارد و یا یک فرد شمالی که دم از اعتقاداتش می زند و خود را یک فرد متفکر و خردمند نشان می دهد این شخصیت ها می شود نماد آدم های این زمونه که باعث تفکر و تلنگر در ذهن مخاطب می شود
و اینکه استفاده از ۸ سرباز به نظر من نشان دهنده ۸ سال دفاع مقدس را دارد و این هم نماد جالب و خوبی بود.
اما در آخر کلام : یکی از اساتید سینما دریکی از ترم های دانشگاه نکته بسیار مهمی را اشاره کرد که در این نمایش هم قابل استفاده می باشد این که در چیدمان یک صحنه اگر حتی یک تکه چوب یا یک جارو حضور داشته باشد اگر استفاده ایی از آن نشود بی فایده و بی معنا می باشد در این نمایش تا حدودی این نکته رعایت شده بود
اما مثلا استفاده از کلاه سربازی لزومی نداشت زیرا تا آنجایی که بنده نمایش را دیده ام استفاده ای هم نشد .

اگر قرار است مفهوم جنگ را نشان دهد که خب استفاده از المان هایی نظیر جعبه ها وگونی ها کفایت می کند و یا یک تلفن یا بیسیمی که در پشت جعبه ها قرار داشت که قابل رویت برای مخاطبین نبود و فقط در آخرین دقایق اجرا از آن استفاده شد.
نمــایـش « پچپچه های پشت خط نبرد» نوشته علیر ضا نـادری وکـارگـردانی محمدرضا سـتـاری است.
بازیگران این نمایش عبارتند از: عباس خداوردیان/ مسعود عابدی / حجت غلامی/ افشین واعظی / کسری بنایی / رامین دلفانی / محمدرضا ستاری / مسعود شیرانی فرد . روابط عمومی: مهدی سربازی ،موسیقی: محمد رضا ستاری و استودیو ماهور، طراح نور: پدرام رضوانی و طراح گــریم :لیلا یوسفی راد.

منتقد: عرفان فرجی

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات