Wednesday 7 December 2016
کنسرت عماد طالب زاده
کد خبر : 13547
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
بازدید

نگاهی بر فیلم سینمایی دراکولا/کمدین کلیشه ای،دراکولای بی خطر

هر جا سخن از کمدی در میان است نام رضا عطاران می درخشد.شاید بتوان این عبارت را جامع ترین تعریف از میزان محبوبیت و همچنین پول سازی ستاره پر کار سینمای ایران قلمداد کرد.کمدینی که حضورش در هر پروژه می تواند اتفاقات خوب و گاها عجیب و دور از انتظار را رقم بزند.شواهد نیز حاکی از آن است که تنها حضور عطاران به عنوان نقش […]

هر جا سخن از کمدی در میان است نام رضا عطاران می درخشد.شاید بتوان این عبارت را جامع ترین تعریف از میزان محبوبیت و همچنین پول سازی ستاره پر کار سینمای ایران قلمداد کرد.کمدینی که حضورش در هر پروژه می تواند اتفاقات خوب و گاها عجیب و دور از انتظار را رقم بزند.شواهد نیز حاکی از آن است که تنها حضور عطاران به عنوان نقش اصلی در من سالوادور نیستم کافی خواهد بود تا چنین اثر ضعیفی به پر فروش ترین فیلم سال بدل شود و اما برسیم به دراکولا…

آمار ها نشان از آن دارد که نام و برند عطاران این بار هم کار خودش را کرده و آخرین ساخته ی او در گیشه از اوضاع خوبی برخوردار است.علاوه بر کارگردانی، حضور عطاران به عنوان نویسنده و البته بازیگر در این پروژه، دراکولا را به فیلمی وسوسه انگیز تبدیل کرده و توانسته مخاطب را به امید تماشای یک کمدی متفاوت به سینماها بکشاند.

در رادیو پارسی بخوانید: نقد و بررسی GAME OF THRONES

طبق معمول فیلم های عطاران،سوژه ی انتخابی ناب است و این موضوع نیز باعث خواهد شد که اشتیاق مخاطب برای تماشای دراکولا دوچندان شود اما اشکالات خیلی زود نمایان شده و یکی پس از دیگری به فیلم صدمه خواهند زد.در بدو ورود به روایت ریتم کند دراکولا به شدت توی ذوق می زند و این در حالیست که چنین ضرب آهنگ کم سرعتی برای یک فیلم هشتاد و شش دقیقه ای یک پوئن بسیار منفی محسوب خواهد شد.

در رادیو پارسی بخوانید: نقد هفته: زاپاس/ به کارگردانی برزو نیک نژاد

و اما دراکولا ، بر خلاف عنوانش به هیچ وجه در روی پردهش متفاوت نشان نمی دهد و در مجموع با یک کمدی کم رنگ اجتماعی رو برو هستیم که با یک پرداخت بی حساب و کتاب ایده خوب خود را به هدر می دهد و عملا حرف تازه ای برای گفتن ندارد.خط اصلی داستان پیرامون معضلی به نام اعتیاد می چرخد. حال آن که عطاران قصد دارد با استفاده از کمدی، فضا را برای طعنه زدن به معضلات مدرن تری هم چون درگیری های دنیای مجازی نیز فراهم آورد.

فیلم ضربه ی بعدی را از جانب فیلم نامه دریافت می کند.روایت ساده ، یک خطی و حتی کلیشه ای دراکولا خیلی زود جذابیت را از داستان می گیرد و حتی تلاش عطاران برای ایجاد خرده پیرنگ هایی با درون مایه های اجتماعی بی ثمر باقی می ماند.پیرنگ هایی فرعی که در خط اصلی داستان تاثیری نخواهند داشت و عملا کمکی به پیشبرد قصه نخواهند کرد.

حتما بخوانید: نقدی بر ابد و یک روز/ساخته ی سعید روستایی

فیلم نامه در پرداخت شخصیت ها نیز به شدت ضعیف عمل می کند و اکثریت کاراکتر ها به مخاطب شناسانده نمی شوند.شخصیت پردازی دراکولای قصه ما و همسرش به صورت مونولوگی فانتزی و تاریخ محور صورت می گیرد. در حالی که انتظار داشتیم عطاران برای شخصیت های اصلی خود و پرداختن به آن ها وقت بیشتری صرف کند و همه چیز را همان ابتدا ، رک و پوست کنده لو ندهد تا هم داستان جذابیت بیشتری داشته باشد و هم شخصیت دراکولا.

بازی قابل قبول ژاله صامتی و لوون هفتوان در سکانس های ابتدایی مارا را برای تماشای درخشش سایر شخصیت ها در ایفای نقش های خود امیدوار می کند اما نه تنها در دراکولا چنین پیش آمدی رخ نمی دهد بلکه بازی خوب این دو کاراکتر نیز در سیل مشکلات فیلمنامه و عدم بازیگردانی صحیح شخصیت ها غرق شده و به هرز خواهد رفت.لیکن حضور چهره هایی هم چون ویشکا آسایش و سیامک انصاری در دراکولا صرفا جنبه ی اقتصادی را برای این فیلم تامین خواهد کرد و به هیچ وجه اثری از درخشش این چهره ها در حدی که از نام آن ها انتظار می رفت دیده نمی شود.

در رادیو پارسی مشاهده کنید: معرفی فیلم جوخه انتحار

در نگاهی کلی به کارنامه ی عطاران و با مقایسه ی توانمندی های کارگردانی و بازیگریش خواهیم دید که کفه ترازو به سمت تکنیک بازیگری عطاران سنگینی می کند و او همواره کمدین موفق تری بوده تا یک کمدی ساز موفق.عطاران می تواند با حرکات خاص خود ، شیوه ی متفاوت دیالوگ گویی و سایر ویژگی های کمیک منحصر به فرد خودش مخاطب را بخنداند. در حالی که این تداوم و حرکت رو به جلو در کارنامه ی فیلمسازی عطاران احساس نمی شود.

و در نهایت می توان گفت دراکولا در مقایسه با خوابم میاد فیلم عقب تری است و عطاران نتواسته در کارگردانی رو به جلو قدم بر دارد. با این وجود به لطف حضور عطاران، دراکولا موفق شده تا اینجا با فروشی چهار میلیاردی شرایط خوبی را برای خود رقم بزند و باید منتظر بود و دید که برند عطاران تا کجا خواهد توانست بدون نوآوری مخاطب را به سینما بکشاند؟  

 

منبع: اختصاصی رادیو پارسی/.

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات