Saturday 3 December 2016
کنسرت عماد طالب زاده
کد خبر : 8515
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
بازدید

کاظم سیاحی:در انتخاب کارهایم، الویت با نقشی است که با آن ارتباط برقرار کنم

در تئاتر به عنوان یک بازیگر فعال شناخته شده است، اما بیشتر محبوبیتش برمیگردد به صداپیشگی عروسک محبوب جیگر در سریال کلاه قرمزی. شخصیتی که زود از کوره در میرود، اما نسبت به بقیه ی عروسک ها عاقل تر به نظر می رسد. او به غیر از سریال کلاه قرمزی در سینمایی طبقه ی حساس هم حضور داشت و اخیرا سریال یادداشت های یک زن […]

در تئاتر به عنوان یک بازیگر فعال شناخته شده است، اما بیشتر محبوبیتش برمیگردد به صداپیشگی عروسک محبوب جیگر در سریال کلاه قرمزی. شخصیتی که زود از کوره در میرود، اما نسبت به بقیه ی عروسک ها عاقل تر به نظر می رسد. او به غیر از سریال کلاه قرمزی در سینمایی طبقه ی حساس هم حضور داشت و اخیرا سریال یادداشت های یک زن خانه دار با بازی او از تلویزیون پخش شد. کاظم سیاحی فارغ التحصیل تئاتر، بازیگر و البته صداپیشه عروسک، این روزها هم در نمایش (نگاهمان می کنند) حضور دارد و هم از پنج شنبه ۶خرداد با نمایش (صور اسرافیل) به کارگردانی عامرمسافر آستانه مجددا به روی صحنه خواهد رفت. به بهانه نشست خبری این نمایش و دیگر فعالیت های کاظم سیاحی با او مصاحبه ی کوتاه انجام داده ام که در ادامه خواننده آن خواهید بود.

از جدیدترین کارتان نمایش صور اسرافیل شروع کنیم، به عنوان بازیگر این نمایش و همکاری با عامر مسافر آستانه به عنوان کارگردان برایمان بگویید؟ می توانید به چه ویژگی بارز این کارگردان اشاره کنید؟

امری اساسی که باید در هرکاری در نظر گرفته شود، این است که باید فکرهای بازیگر و کارگردان در مورد چیزی که می خواهند خلق کنند، به همدیگر نزدیک باشد. من و عامر به شدت فکرهایمان به همدیگر نزدیک است و این برای من لذت بخش است. عامر خیلی راحت می تواند به عنوان کارگردان بازی من را رتوش کند، همین طوری که خودم دوست دارم و اینکه من هم می توانم به او کمک کنم، پیشنهاداتی بدهم که در راستای فکری او باشد و می توانیم همدیگر را تکمیل کنیم.

از خیل عظیم کارهایی که انجام داده اید، مایل هستید با کدام کارگردان کار کنید یا منتظر پیشنهاد بازی از طرف چه کارگردانی هستید؟

اصولا کار کردن با هر کسی جذابیت های خاص خودش را دارد، ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد. اینکه از کارگردان به خصوصی اسم ببرم را نمی توانم. چون کار کردن فقط با کارگردان مهم نیست، عوامل دیگر هم مثل متن دخیل است. مهم این است که بتوانم در یک لحظه در تجربه ی موفق عمل کنم. چارچوب خاصی برای انتخاب یک کارگردان خاص ندارم. مهم این است فکر های من بازیگر با کارگردان نزدیک به هم باشد.

برای بازی در یک نقش در عرصه تئاتر چه عاملی برای شما الویت دارد؟ متن؟ کارگردان؟ یا مسائل مالی؟

در تئاتر اولین الویت من نقش است و بعد کارگردانی که می خواهم با او کار کنم. وضعیت مالی برایم چندان مهم نیست. الویت من نقشی است که بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم و بعد کارگردانی که زاویه ی دید و حرف هایمان یکی باشد.

به عنوان یک بازیگر، بازی بر اساس یک متن خارجی برای شما جذابتر است یا بر اساس یک متن ایرانی؟

هیچ وقت به این موضوع فکر نکرده ام. برایم فرقی نمی کند. چون هر کاراکتری دنیای خاص خودش را دارد. همیشه قبل از اینکه نقشی را بازی کنم، برای خودم یکسری تصاویر می سازم، یکسری ویژگی در نظر می گیرم که بعدها در تمرین به آن میرسم. در کاری که بر اساس این تصاویرساخته شده، موفق تر عمل کنم، برایم لذت بخش تر است و اگر به آن تصاویر نرسم، تجربه برایم سخت تر خواهد شد. به این دلیل برایم متن خارجی یا ایرانی فرقی نمی کند چون مهم دنیایی است که در آن یک کاراکتر را پرورش دهم.

به همان نسبت که در تئاتر فعال هستید اما در عرصه ی تصویر حضوری کم رنگ دارید، دلیل این اتفاق چیست؟

اصولا دوست ندارم کم کار باشم ولی خب نسبت به پیشنهاداتی که می شود، مایل نیستم در هر کاری حضور داشته باشم. اما این شانس را داشته ام که تابحال کارهایی که انجام داده ام، بد نبوده اند. همیشه نقش برایم اهمیت داشته است، اما گاهی بعضی از کارها از جذابیت خاصی برخوردار نبوده اند و بعد از ساخته شدن ، به آن چیزی تبدیل نشد که مدنظرم بود. خیلی عجله ی برای دیده شدن در عرصه ی تصویر ندارم و همین که با شرافت جلو بروم، برایم اهمیت و ارزش دارد.

مدتی پیش سریال یادداشت های یک زن خانه دار با بازی شما ازشبکه ی تهران پخش شد، از حضور و بازی در این سریال راضی بودید؟

بله. خیلی برایم جذاب بود. چون کار کردن با مسعود کرامتی به عنوان کارگردان را همیشه دوست داشتم و اینکه روز اولی که کار را شروع کردیم، راجع به نقش صحبت کردیم، ویژگی های این شخصیت، نحوه ی ورودش به داستان همه را مشخص کردیم و با کارگردان به یک نقطه ی مشترکی رسیدیم. مسعود کرامتی کارگردان خوبی است، خیلی به هدایت بازیگر کمک می کند.

شما الان با مسعود کرامتی در نمایش نگاهمان می کنند همبازی هستید، از تجربه بازی با ایشان بگویید؟

به شدت از بازیگری درکشان درست است و بازی بازیگر خیلی راحت می شود. در سریال یادداشت ها هم اینگونه بود که بعد از حرف زدن به نقاط مشترکی می رسیدیم و این باعث می شود بازیگر راحت به کارگردانش اعتماد کند که هر توصیه ی به او می شود را قبول کند. در رابطه با سریال یادداشت ها به نظرم باید این را هم بگویم ارتباط شخصیت کاظم با بازی من و همسرش با بازی فرناز رهنما ارتباط ویژه ی بود و من در سریال های تلویزیونی چنین رابطه ی ندیده بودم. کاری به بازخوردهای این سریال ندارم اما برای من بازی در سریال یادداشت های یک زن خانه دار تجربه ی خوبی بود.

برسیم به بخش جذاب مصاحبه و صحبت کردن در مورد شخصیت جیگر در سریال کلاه قرمزی. آیا این شخصیت بر اساس بداهه پردازی شکل گرفت یا حاصل نوشتن یک فیلم نامه است؟

اصولا همه ی شخصیت ها در سریال کلاه قرمزی یکسری مشخصه ها و ویژگی ها دارند که این مشخصه ها درذهن آقایان جبلی و طهماسب شکل گرفته است و اینکه این ویژگی ها به چه شکلی تبدیل خواهند شد بستگی به صداپیشگان عروسک ها دارد. در مورد همه ی شخصیت ها ممکن است در لحظاتی رخ بدهد و گفته شود اما اینگونه نیست که بدون نظارت اقایان جبلی و طهماسب باشد. این بداهه ها باید از فیلتر ذهنی آنها عبور کند تا اینکه بتواند گفته شود. ما یک دوره تمرین قبل از ضبط داریم همیشه برای سریال کلاه قرمزی، که در این دوره ی تمرین روی ویژگی های کارکترها کار می شود و این به رشد و ساختن شخصیت کمک می کند.

از ساخت سینمایی کلاه قرمزی خبر دارید؟ آیا شما هم در این سینمایی حضور دارید؟

خیر. به همان اندازه که شما مطلع هستید من هم خبر دارم. خیلی خوشحال می شوم که در سینمایی هم باشم اما بودن یا نبودن من بستگی به اقایان جبلی و طهماسب دارد. ویژگی این گروه این است که آدم ها چیزی را نمی دانند و همه چیز به حمید جبلی و ایرج طهماسب خلاصه می شود.

به غیر از بازی در نمایش صور اسرافیل که از این هفته ی اجرای آن آغاز می شود، مشغول چه کارهایی هستید، چه در عرصه ی تصویر چه در عرصه ی تئاتر؟

در زمینه ی تصویر برای بازی در یک فیلم با من صحبت شده است اما چون فعلا تکلیف آن معلوم نیست، نمی توانم در موردش صحبت کنم. بعد از اتمام نمایش صور اسرافیل، در اواسط تیرماه در خارج از کشور اجرایی داریم با نمایش تو با کدام باد می روی به کارگردانی کمال هاشمی که هنوز در ایران اجرا نشده است و بعد از آن اجرا نوبت اتفاقاتی است که نمی دانم رخ می دهند یا نه.

 

تصاویر این مصاحبه را از دوربین مریم رمضانلو مشاهده می کنید.

 

 

منبع : اختصاصی رادیو پارسی

مصاحبه و نویسنده : شمیم شهلا

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 3 در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Mobina جمعه , ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸

با عرض سلام و خسته نباشید به شما
مصاحبه جالب بود و اگر اشکالی نداره من این مطلب رو با ذکر منبع یعنی وبسایت شما در وبلاگ خودم انتشار بدم؟

حمید جان بزرگی شنبه , ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

با سلام
دوست عزیز انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

Mobina شنبه , ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱

ممنون


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات