Wednesday 7 December 2016
کنسرت عماد طالب زاده
کد خبر : 8847
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
بازدید

از «چهارشنبه سوری» تا «فروشنده»/نگاهی بر سینمای فرهادی

بعد از گذشت چند ماه از اختتامیه سی و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر که به واقع مهم ترین رویداد سینمایی کشورمان به حساب می آید و با نزدیک شدن به پایان اکران فیلم های مطرح جشنواره ی گذشته، فضای سینمایی کشور در آرامشی نسبی قرار داشت…این فضای آرام،هفته گذشته هم زمان با اختتامیه ی جشنواره فیلم کن به موجی از هیجان و […]

بعد از گذشت چند ماه از اختتامیه سی و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر که به واقع مهم ترین رویداد سینمایی کشورمان به حساب می آید و با نزدیک شدن به پایان اکران فیلم های مطرح جشنواره ی گذشته، فضای سینمایی کشور در آرامشی نسبی قرار داشت…این فضای آرام،هفته گذشته هم زمان با اختتامیه ی جشنواره فیلم کن به موجی از هیجان و شادی برای مردم ایران و خاصه جامعه ی سینمایی کشور بدل شد….

اصغر فرهادی این بار همراه با آخرین اثرش یعنی فروشنده راهی کن شد تا نخل های طلا را یکی پس از دیگری درو کند…شهاب حسینی با درخشش در فروشنده به نخل طلای بهترین بازیگر مرد جشنواره کن رسید…اما کار تیم فرهادی وقتی تکمیل شد که فروشنده در بخش فیلم نامه نیز نخل طلا را از آن خود کرد…

درخشش آخرین حرف فرهادی در کن بهانه خوبی بود تا کمی در ارتباط با این کارگردان سخن بگوییم و اندکی موشکافانه تر سینمای فرهادی را زیر نظر بگیریم…

حدود ۱۴ سال پیش کارگردانی نه چندان نام آشنا دست به ساخت فیلمی زد که در جشنواره آن سال از طرف منتقدین و اهالی سینما مورد توجه قرار گرفت و موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران شد…«رقص در غبار» اولین تجربه فرهادی جوان در مسند کارگردان به حساب می آید…حدود یک سال بعد فرهادی دست به ساخت دومین اثر سینمایی خود تحت عنوان «شهر زیبا» زد…این فیلم هم مانند «رقص در غبار» در آن سال مورد توجه عده ی زیادی از اهالی سینما قرار گرفت…

اما اگر بخواهیم نقطه عطف دوران کارگردانی فرهادی را مورد بررسی قرار دهیم به «چهارشنبه سوری» میرسیم…فیلمی که به واقع دیدگاه خاص فرهادی و وجه تمایز فیلم سازی اش را به خوبی به رخ می کشد…«چهارشنبه سوری» علاوه بر اینکه داستان روزمرگی های زندگی یک زوج را روایت می کرد در خود مفاهیم جدیدی همچون ابهام و تردید را به تصویر می کشید.مفاهیمی که بعد ها به اصول سینمای فرهادی تبدیل شد…

فرهادی در گام بعدی «درباره الی» را خلق کرد…فیلمی که علاوه بر فضای ابهام آلودش مفاهیم جدیدی از سینمای فرهادی را نشان می داد…مفاهیمی از جنس پنهان کاری که در بستر تاریک و نیمه تاریک سینمای فرهادی باور پذیر به نظر می رسید…مخاطب «درباره الی» آن قدر درگیر فضای احساسی فیلم می شود که از دروغ گویی و پنهان کاری شخصیت ها چندان هم ناراحت به نظر نمی آید…و فرهادی  با زیرکی تمام اصولش را به مخاطب القا می کند و در واقع مخاطب مجاب می شود که نگران شخصیت ها شود…

«جدایی نادر از سیمین» یا به تعبیری دیگر «جدایی سیمین از نادر» گام آخر از سه گانه معروف فرهادی (چهارشنبه سوری،درباره الی و جدایی) بود…فیلمی با روایتی به ظاهر ساده از جدایی یک زن و مرد و داستان های در پس آن…ولی مفهوم شاخص روایت که به شدت به چشم میرسید پدیده ای بود به نام دروغ…پدیده ای که پیش از این هم در آثار فرهادی به چشم میخورد اما دروغ و دروغ گویی در جدایی بیداد می کرد و به طریقی همه شخصیت ها برای بقای خود محکوم به دروغ گویی اند…

 در بررسی فنی کارنامه فرهادی نقاط قوت بسیاری دیده میشود…آثار فرهادی در کنار کارگردانی موفق از فیلم نامه های خوبی هم بهره برده است و فرهادی نشان داده است که در حوزه فیلم نامه نویسی هم که در سینما حوزه بسیار مهمی است حرف های زیادی برای گفتن دارد…هم چنین فرهادی راه بازی گرفتن از بازیگرانش را هم به خوبی می داند و این فاکتور ها همگی دست به دست هم فرهادی رابه کارگردانی صاحب سبک تبدیل کرده است…

 بی تردید وظیفه ی اصلی هنر به تصویر کشیدن وقایع اجتماعی است و هنرمند کسی است که دروغ نمی گوید…این سبک واقع بینی و روایت کردن واقعیت های اجتماعی نیز در آثار فرهادی کاملا مشهود است…اما سوال اصلی اینجا مطرح می شود…نوع طرح موضوع تا چه حد میتواند به نتیجه ی حاصله در تفکر مخاطب جهت دهد و این جهت دهی تا چه میزان می تواند درست باشد؟؟؟…خاصه در جدایی که بعد از کسب اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در آن دوره،در داخل ایران هم سر و صدای زیادی به راه انداخت…طرح موضوع دروغ و مشتقات آن اعم از تردید و ابهام و حتی پنهان کاری در آثار فرهادی تا چه میزان آسیب شناسانه بوده است؟؟؟و طرح این موضوعات در برابر مفهومی همچون مهاجرت در زبان سینما چه برداشت هایی را میتواند به ذهن منتقل کند؟؟؟

 

در نهایت فرهادی نشان داده که از لحاظ فنی هر بار حرف های جدیدی برای گفتن دارد و به نوعی سینمایی را تحت عنوان سینمای فرهادی به وجود آورده است…

در پایان مانیز برای تماشای آخرین اثر فرهادی یعنی فروشنده به انتظار نشسته ایم تا ببینیم سینمای نیمه تاریک و پرابهام فرهادی هم چنان ادامه خواهد داشت یا خیر؟

 

 

نویسنده: سهیل سمیعی

منبع: اختصاصی رادیو پارسی

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات