Monday 5 December 2016
کنسرت عماد طالب زاده
کد خبر : 15500
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
بازدید

هفت بیجار ۵ – نگاهی به سینمای ایران در هفته گذشته

به نام ایزد منان و سلام خدمت تمامی همراهان بی نظیر رسانه ی رادیو پارسی و درودی ویژه به همه ی هفت(هفته) بیجاری های عزیز و دوست داشتنی.با پنجمین هفت(هفته) بیجار سینمایی خدمت رسیدیم تا در یکی از پرمهرترین روزهای پاییز، حال و هوای شما مهربانان را سینمایی تر کنیم.پس طبق عادت معمول، بی معطلی برویم سراغ بسته ی خبری این هفته آتش بازیِ هفتی […]

به نام ایزد منان و سلام خدمت تمامی همراهان بی نظیر رسانه ی رادیو پارسی و درودی ویژه به همه ی هفت(هفته) بیجاری های عزیز و دوست داشتنی.با پنجمین هفت(هفته) بیجار سینمایی خدمت رسیدیم تا در یکی از پرمهرترین روزهای پاییز، حال و هوای شما مهربانان را سینمایی تر کنیم.پس طبق عادت معمول، بی معطلی برویم سراغ بسته ی خبری این هفته

آتش بازیِ هفتی ها

میز گرد همیشه داغ هفت این بار نیز بدون سنت شکنی میزبان منتقدان خود بود تا در نخستین ساعات هفته ی گذشته، پر حاشیه ترین میز گرد هفته را رقم بزنند.برنامه هفت در بامداد شنبه سوم مهر ماه در حالی روی آنتن شبکه سه قرار گرفت که منتقدین مخالف (مسعود فراستی) و موافق( شهاب اسکندری) رو در روی هم نشسته و برای بحث پیرامون فروشنده آماده بودند.البته که شهاب خان اسکندری آن قدر ها هم در قامت یک منتقد موافق تمام و کمال ظاهر نمی شد و گویی بیشتر آمده بود تا مانعی باشد بر سر پنبه زنی های فراستی سر سخت.فراستی اما با همان دست های قفل شده ی دور لیوانش کار را شروع کرده و بدون اندکی لطافت سخنانش را آغاز نمود.در این میان افخمی نیز با زیرکی سعی داشت بدون آن که مسند مجری گری خویش را رها کند، به رفیق گرمابه و گلستانش بپیوندد و به بیانی بشنود آتش بیار معرکه.معرکه ای که بیشتر از آن که میز گردی باشد برای نقد و بررسی فروشنده،سنگری بود برای دفاع از سینمای فرهادی و اعتراض به تفکرات دمده ی فراستی از سوی اسکندری و از طرفی تریبونی بود برای موضع گیری های سرسختانه ی فراستی و افخمی که هم چون گلوله پیکره ی سینمای فرهادی را هدف قرار داده بودند.فراستی که سعی داشت با رجوع به سینمای هیچکاک دوست داشتنی از ازدیاد چه های بی پاسخ و نبود چگونگی ها در فیلمنامه ی فروشنده ایراد بگیرد با حمله ی تند اسکندری به دنیای سینماگران محبوبش رو برو شد.اسکندری معتقد بود که دوران دوگانگی تارکوفسکی و هیچکاک به سر آمده و فراستی باید اندکی به روز تر به سینما نظر کند.اما فراستی که هم چنان روی بی قصگی فروشنده تاکید داشت سخنان خود را اینچنین ادامه داد:وقتی قصه نیست، حرف ها به فیلم الصاق می شود.بعضی دیالوگ ها از زبان شخصیت ها شنیده می شود که هیچ ربطی به آن ها ندارد و این یعنی حرف ها، زبان حال خود کارگردان است.و اما صحبت های تکراری هفته های گذشته پیرامون چرایی انتخاب فروشنده بخش پایانی این میز گرد بود و در نهایت بحث، با پیروزی نسبی فراستی و افخمی به پایان رسید.

و رستاخیز فرا خواهد رسید

 رستاخیز فیلم تحسین شده ی سی و دومین جشنواره فیلم فجر که با کسب ۹ سیمرغ بلورین از این جشنواره به اثری ویژه تبدیل شده بود و همه ی نگاه ها را به سمت خود معطوف کرده بود بالاخره اکران خواهد شد.این اتفاق پس از کش و قوس های فراوان و اصلاحات چند باره رقم خواهد خورد و انتظار همه ی مخاطبان برای تماشای رستاخیز به زودی به اتمام خواهد رسید.علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت هفته ی دفاع مقدس از نزدیکی این اتفاق خبر داد و تصریح کرد: اگر پوشاندن چهره حضرت عباس (ع) به میزان فروش این فیلم لطمه بزند در این صورت آن‌ها می‌توانند به دادگاه عدالت اداری و عمومی مراجعه و ادعای خسارت کنند. ما به‌تازگی اعلام کرده‌ایم به هر صورت که می‌خواهند، «رستاخیز» را اکران کنند و اشکالی ندارد.با این که حتی اگر خسارتی به فروش فیلم وارد شود اثبات کردنش نیز کار آسانی نیست، اما همین که نظر بالاترین مسئول فرهنگی کشور نسبت به اکران رستاخیز مثبت است جای بسی خوشحالیست.

باز هم فضای مجازی، باز هم حماسه

من باب دروغ های فضای مجازی که سخن فراوان است وحوصله اندک.همین بس که روزی بازیگری را به رحمت ایزدی می فرستند و فردایش دیگری را سرطان می دهند.روز بعد خبر می دهند که آقای خواننده از همسرش جدا شده و هفته ی بعد معلوم می شود که بنده خدا تا بحال اصلا ازدواج نکرده است.حالا این دایره قسمت چرخیده و قرعه فال خورده است به نام بهاره رهنما.چندی قبل جملاتی با درون مایه زن ستیزی از جانب ایشان نقل شد.اما ظاهرا این دوستان بیکار فضای مجازی تصمیم گرفتند نظر خویش را ۱۸۰ درجه تغییر دهند و به رهنما انگ مردستیزی بچسبانند.چه بهتر که این عزیزان روی حرف اول خود می ماندند و تغییر رویه نمی دادند.به هر حال ثبات در هر کاری لازم هست.حتی در جعل پست و دروغ گویی.رهنما نیز ساکت نمانده و در همان فضای مجازی حسابی از خجالت این عزیزان در آمده.ایده رهنما برای اعتراضش به این ماجراها نیز جالب و قابل توجه است.وی که به یاد دعوا های دوران کودکی از تکنولوژی آینه استفاده کرده، از جعل کنندگان عزیز می خواهد که مقابل آینه قرار بگیرند تا چهره ی زشت این اتفاق برایشان نمایان شود.در دوران کودکی که هیچ سدی هم چون آینه نمی توانست در برابر سیل اتفاقات نا گوار دوان بیاورد.امیدواریم اکنون نیز چنین باشد.

داغک های سینمایی

و اما بخش داغک های سینمایی این بار دست پر تر از همیشه.در ابتدا بشنوید از کاناپه کیانوش عیاری که به زودی کلید خواهد خورد. نکته ی جالب راجع به جدید ترین اثر عیاری شخصیت اصلی آن یعنی یک کاناپه است. ابولفضل پورعرب، مهدی هاشمی و آتوسا انواریان از بازیگران حاضر در این پروژه هستند.گویا قرار بوده که شهاب حسینی نیز دیگر چهره ی این اثر باشد اما ظاهرا با توجه به حضور در سریال شهرزاد، قادر نخواهد بود عیاری و کاناپه اش را همراهی کند.

 بابک انواری کارگردان ایرانی ساکن انگلیس با فیلم زیر سایه در اسکار هشتاد و نهم حضور خواهد شد .این فیلم که نماینده انگلیس در اسکار ۲۰۱۷ خواهد بود به زبان فارسی تولید شده است و اولین تجربه ی بلند سینمایی سازنده اش می باشد.هم چنین انواری در سال ۲۰۱۲ همراه با فیلم کوتاه دو به علاوه دو در جشنواره بفتا حاضر بود و توانست در میان کاندیدای بهترین فیلم این جشنواره نیز جا بگیرد.با حضور این فیلم در اسکار هشتاد و نهم، جمع فیلم های فارسی زبان در این مراسم به عدد سه رسید.

پس از اینکه کارگردان فیلم مهمونی کامی از اکران فیلمش در ایران نا امید شد، در اقدامی جالب نسخه ی بدون سانسور آن را در سایت Vimeo منتشر کرد.علی احمد زاده کارگردان مهمونی کامی چندی قبل از این اقدام تصمیم گرفت اثرش را در قالب قسمت های ده دقیقه ای در فضای مجازی منتشر کند اما خیلی زود از این اقدام منصرف شد و لینک های آن سریعا حذف شدند.هم چنین در سال ۹۳ خبر از پخش نسخه ویدیویی این فیلم در اخبار به گوش می رسید.حتی شرکت پخش کننده فیلم نیز انتخاب شده بود اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

و در نهایت بشنوید از جایزه گوزن طلایی برای فیلم ناهید. فیلم سینمایی ناهید به کارگردانی «آیدا پناهنده» در پنجمین دوره فستیوال «نارا» ی ژاپن موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره و تندیس شیکای(گوزن) طلایی شد. فستیوال بین المللی فیلم نارا، هر دو سال یکبار  در شهر «نارا»  پایتخت باستانی ژاپن قدیم ، برگزار می شود.هم چنین علاوه بر تندیس گوزن طلایی،جایزه نقدی این جشنواره نیز به فیلم ساز اهدا خواهد شد که به شکل کمک مالی برای تهیه فیلم بعدی می باشد.

 

جدول فروش فیلم های در حال اکران

کلام پایانی و طبق روال سابق جدول ده فیلم  پر فروش در هفته ی گذشته

پنجمین هفت بیجار هم به پایان رسید…تا هفته ی بعد، بدرود

 

/.

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات