Friday 2 December 2016
کنسرت عماد طالب زاده
کد خبر : 6605
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
بازدید

سروش طاهری: اگر تغییراتی در بینوایان بوجود نمیاوردیم، برای نسل امروز جذاب نمیشد

سروش طاهری نماینده نسل جوانی در تئاتر است که حرفه ی بازیگری و کارگردانی را هم به صورت آکادمیک و هم به صورت تجربی پشت سر گذاشته اند. نسلی که صبوری کردند، کارهای متفاوتی را در تئاتر انجام دادند، تجربه اندوزی کردند تا به جایگاهی درست و قابل دفاع در عرصه نمایش برسند. سروش طاهری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی و مدرس بازیگری است. اوتاکنون […]

سروش طاهری نماینده نسل جوانی در تئاتر است که حرفه ی بازیگری و کارگردانی را هم به صورت آکادمیک و هم به صورت تجربی پشت سر گذاشته اند. نسلی که صبوری کردند، کارهای متفاوتی را در تئاتر انجام دادند، تجربه اندوزی کردند تا به جایگاهی درست و قابل دفاع در عرصه نمایش برسند. سروش طاهری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی و مدرس بازیگری است. اوتاکنون باافراد نام آشنایی چون دکتر قطب الدین صادقی همکاری داشته است.او در جشنواره تئاتر فجر دو سال گذشته جایزه اول بهترین بازیگر مرد را نیز از آن خود کرد. در حال حاضر در تماشاخانه ی ایرانشهر نمایش بینوایان با بازی شیرین بینا، خسرو شهراز، مارال فرجاد، مانلی حسین پور، کوروش زارعی و پژمان جمشیدی و به کارگردانی سروش طاهری به روی صحنه است. به بهانه ی این نمایش گفتگویی کوتاه با او انجام داده ام که در ادامه خواننده آن خواهید بود.

 

*********

  -رمان بینوایان این ظرفیت و پتانسیل را تا امروز به همراه دارد، که بشود نمونه های مختلف سینمایی یا تئاتری را بدون تغییری در داستان آن ساخت و اجرا کرد. اما نمایش شما بر اساس رمان بینوایان و نوشته ی اقایان کیوان ضباغ و مهدی سیم ریز است. آیا نمایش شما اقتباسی یا الهام از بینوایان ویکتور هوگو است و تغییراتی را در متن داستان به همراه دارد؟

  +من بر عکس شما فکر میکنم دیگر امروز و در حال حاضر این رمان پتانسیل این را ندارد که به صورت تئاتر دربیاید. اگر هم ما بتوانیم بدون تغییری این قصه را اجرا کنیم دیگر برای مخاطب جذاب نخواهد بود. در حال حاضر به نظر من برداشت از آثار بزرگ جهانی یا امثالهم می توانند جای خالی خیلی از اتفاقات جامعه هنری ما را پر کنند. ما در قرن۲۱ و در حال حاضر ناگزیر از گرته برداری از آثار بزرگ اینچنینی هستیم. اتقاقی که در مورد نمایش ما افتاده، این است که همه چیز بر اساس داستان رمان بینوایان است اما دو عامل مورد توجه است اول اینکه ما این رمان را به نمایش نامه تبدیل کردیم چون اگر می خواستیم خود رمان را اجرا کنیم حدود ۸ساعت زمان اجرای نمایش می شد و عامل دیگر اینکه جاهایی از نمایش را که می خواستیم در مورد مفهوم آنها صحبت کنیم را گلچین کردیم و انتهای آن در مورد شخصیت کوزت از زاویه ی دیگری نگاه کردیم. در واقع کوزت رابه روز گردانی کردیم. شاید در دنیای نمایش بشود گفت این کار دراماتورژی نام دارد.

  -در جایی از صحبت هایتان گفته بودید شخصیت کوزت نمایش شما شبیه دختران دهه هفتادی است. چه مشخصه ی بارزی در کوزت و این نسل از دختران وجود دارد، که باعث چنین شباهت و توجه شما به این شباهت شده است؟

  +آن چیزی که در جامعه نمود دارد، این است که دختران دهه هفتادی آهن پرست و پول پرست هستند، البته این قطعیت ندارد . این اتفاقی است که جامعه برای آنها رقم می زند. یعنی خودشان را می کشند به سمتی که پول زیاد و هنگفتی داشته باشند. ما در این نمایش به نقد این مسئله می پردازیم و به این جهت کوزت نمایش ما شبیه دختران دهه ی هفتادی می شود که دنبال پول است، برای پول دست و پا می زند و در نهایت خودش درآن غرق می شود. کوزت مظلوم همیشگی در این نمایش ظالم است و دیگر مظلوم نیست.

  -گفتید که این نمایش و شخصیت کوزت را به روزگردانی کرده اید اما چرا این به روز گردانی و امروزی شدن در طراحی لباس دیده نمی شود؟

  +کوزت امروزی نشده است. ما داستان را از زاویه ی دیگری به تصویر می کشیم که به دختران دهه ی هفتادی طعنه می زند و در حقیقت آنها را نقد کرده. در نمایش ما قصه ی بینوایان را می بینیم. بعد در قسمتی از داستان کوزت به تماشاگر از داستانی حرف می زند که تماشاگر از آن خبر ندارد و مخاطب قصه ی دیگری از زاویه ی دید کوزت که در واقع زاویه ی دید نویسنده است را می بیند.

  -این نمایش برای بار اول در مشهد اجرا شد و بعد در تهران، چرا از ابتدا در تهران اجرا نکردید و بعد به سراغ اجرای شهرستان بروید؟

  +در تهران اجرا به ما ندادند. ماجرا این بود که نمایش را برای فجر آماده کرده بودیم اما به فجر راه پیدا نکردیم و در مشهد این کار را اجرا کردیم. در طی ۱۳ روزاجرا رفتیم و شاید بتوان گفت یکی از پر فروش ترین نمایش ها در خراسان، نمایش بینوایان بود. در تهران هم قرار نبود به این زودی ها اجرا داشته باشیم. من برای آبان ماه تقاضا داده بودم اما به یکباره اسفند سال گذشته با من تماس گرفتند و گفتند کار پذیرفته شده است. فرصت کمی برای تبلیغ داشتیم اما تمام تلاشمان را کردیم که این نمایش را به اجرا برسانیم.

  -وقتی به لیست بازیگران این نمایش نگاه می کنیم متوجه سابقه ی تئاتری بسیاری از بازیگران می شویم. در این میان اسم پژمان جمشیدی به چشم می خورد . بازیگری که خیلی زود توانست جایگاه خوبی برای خود بدست بیاورد. من مخاطب با دیدن اسم پژمان جمشیدی به این فکر میکنم که سازندگان این نمایش به دنبال فروش و جذب مخاطب بیشتر بودند. آیا شما به عنوان کارگردان بینوایان در هنگام انتخاب این بازیگر به این مسئله فکر کرده بودید یا فقط به دلیل توانایی و تناسب بازی پژمان جمشیدی با نقش ماریوس او را انتخاب کردید؟

  +به هر دو مسئله فکر کرده بودم نمی توانم بگویم هیچ کدام. چون برای شخصیت ماریوس و عاشق کوزت می خواستم کمی فضای طنز و کمیک ایجاد کنم، از پژمان جمشیدی برای بازی در این نمایش دعوت کردم. از طرفی پژمان بعد از بازی در۹نمایش، دیگر از خانواده تئاتر محسوب می شود. برای پژمان استثنا هر دو نگاه را داشتم. هم نگاه به گیشه و هم اینکه پژمان می تواند فضای کمیک را بازی کند. تمام بازیگران این نمایش سابقه ی خیلی خوب تئاتری دارند و همه از بازیگران خوب تئاتر هستند.
  -به عنوان فردی که تدریس می کنید، از نظر شما چه تفاوتی میان نسل خودتان که تلاش کردید، تجربه اندوزی کردید، یاد گرفتید تا به جایگاهی خوب و قابل دفاع برسید با نسل جوانی که بدون هیچ تلاش و تجربه ی به شهرت رسیده اند و در بهترین سالن ها،نمایش هایی را اجرا می کنند، وجود دارد؟

  +من توسط یکسری اساتید، آموزش هایی دیدم که این آموزش ها روی من تاثیر گذاشت و بر اساس آنها تئاتر کار کردم. دو شکل تئاتر در کشور وجود دارد ، یک اینکه تئاتر خوب بسازی و دیگر اینکه تماشاگر خوب داشته باشی. از اینکه نمایش خوبی میسازم که حرفی برای گفتن دارد از خودم مطمئن هستم اما برای بحث مخاطب واقعا نمی دانم چه باید کرد. بر اساس مواردی که یاد گرفته ام، احساس میکنم تئاتری که من میسازم درست است و شاخصه های اصلی آن را رعایت کرده ام. اما اینکه چه میزان مخاطب داشته باشد، زیاد مورد توجه من نیست.

  -شما علاوه بر کارگردانی در عرصه تئاتر در سمت بازیگر هم شناخته شده هستید، اما کمتر یا به ندرت شما را در عرصه تصویر دیده ایم، دلیل این عدم حضور و کم کاری شما به عنوان بازیگر در سینما و تلویزیون چیست؟

  +پیشنهاد خوبی که خودم راضی باشم را نداشته ام، در سینما بحث صنعت بسیار مهم است. من در یک فیلم سینمایی برای گروه هنر و تجربه در سه سکانس بسیار درخشان بازی کرده بودم اما در هنگام اکران فقط یک سکانس از آن باقی مانده بود و این برای من به عنوان یک بازیگر تئاتر بسیار تجربه ی تلخ و بدی بود. هنوز پیشنهاد قابل قبول و خوبی را نداشته ام به همین دلیل فعلا حضور در تئاتر را دوست دارم. در ضمن من از آن دسته بازیگران نیستم که سینما را یک پله بالاتر از تئاتر می دانند، سینما به لحاظ شهرت بیشتر جایگاه دارد اما به لحاظ هنری چیزی برتر از تئاتر ندارد و من ترجیح می دهم تئاتر خوب کار کنم.

  -و به عنوان آخرین سوال کار آینده شما چه به عنوان بازیگر، چه به عنوان کارگردان چیست؟

  +نمایشی را در جشنواره کار کرده ام، نوشته ی دکتر قطب الدین صادقی که پایان نامه ی ارشد من در رشته کارگردانی بود. نمایشی درباره حمله ی مغول به ایران. برای اجرای این نمایش به سالن مولوی درخواست داده ام و امیدوار هستم، این نمایش را که مروارید نام دارد، در سالن مولوی اجرا کنم. چون فکر میکنم این سالن برای این اجرا بسیار مناسب است. این نمایش در جشنواره دو سال گذشته در ۴بخش کاندیدا و در ۳بخش جایزه گرفته است. همچنین قصد دارد برای جشنواره فجر امسال یک متن جدید یا همین تئاتر بینوایان را کارگردانی و اجرا کنم.

 

کارگردان نمایش بینوایان

 

 

 

نگاهیه نمایش بینوایان

 

بارها می توان نسخه های متفاوتی از بهترین شاهکارهای ادبی را به صورت فیلم نامه یا نمایش نامه خواند و دید و لذت برد. بینوایان شاهکار ویکتور هوگو سالیان سال است که از نگاه های مختلف و به صورت اقتباسی و از زاویه های متعدد نوشته و ساخته شده است. چه به صورت فیلم یا کارتون چه به صورت موسیقی یا تئاتر. این بار در تماشاخانه ی ایرانشهر بینوایان دوباره جان گرفته است. بینوایانی که به روزگردانی شده است. کوزت که اخلاق و طرز فکرش تغییر کرده است. در این نمایش شاهد زندگی دختری هستیم که همیشه دلمان برایش میسوخت، اما این بار از این دلسوزی خود پشیمان شدیم. دختری که از بچگی نه تنها اذیت نشده است بلکه به همدستی و همراهی پدر و مادر ناتنی اش شروع به کلاهبرداری کرده است. همیشه به دنبال پول بیشتر و موقعیت بهتر است. بینوایان به کارگردانی سروش طاهری از دو بخش تشکیل شده است بخش اول داستان حضور تمام افراد مرتبط با زندگی کوزت و بخش دوم زندگی کوزت از زاویه ی دید خودش است. بخش جذاب نمایش که مخاطب آرام آرام با وجوه پنهانی این شخصیت آشنا می شود.

برای به تصویر کشیدن اتفاقات مهم شخصیت ها در بینوایان کارگردان این نمایش از موقعیت ها و ایده های خوبی به صورت خلاقانه بهره برده است. یکی از صحنه های خوب این نمایش لحظه ی مرگ فانتین با بازی شیرین بینا است که چترهای سفیدی گرداگرد هم بالای سر او جمع می شوند و پاکی و سفیدی شخصیت این زن به درستی به تصویر کشیده شده است.با نگاهی به شخصیت کوزت شاید با خودمان بگوییم کوزت این نمایش ظالم است. دختری که فرصت طلب است و همه ی اطرافیانش از او می رنجند اما او به کسی اهمیت نمی دهد. لحظه ی مرگ کوزت نیز یکی از بهترین صحنه های این نمایش بود. لحظه ی که همه ی افراد موثر در زندگی اش دور او جمع می شوند اما هیچ کس به او نزدیک نمی شود و در نهایت می میرد. طراحی بادکنک های سیاهی که بالای سر کوزت جمع شد و با مرگ او آنها رها و برف سفیدی از آسمان شروع به باریدن می کند، ایده ی جالب و مورد توجهی بود. انگار روح و جسم سیاه کوزت بعد از مرگ از بین می رود و او همچون لوح سفیدی پاک و درست می شود

نمی شود بعد از دیدن نمایش بینوایان از بازی خوب خسرو شهراز در نقش بازپرس، کوروش زارعی درنقش ژان والژان و مانلی حسین پور درنقش کوزت یاد نکرد. سه بازیگری که بیشترین حضور و تاثیر را در پیشبرد قصه دارند و چه خوب این سه نفر از عهده ی نقششان برآمده اند. همچنین میزانسن و طراحی درست حرکات از نقاط قوت این نمایش است.

می شود گفت در سرنوشت و مرگ کوزت تمام آدم های زندگی او مقصر بودند. اینکه او به شخصیتی منفی تبدیل شده بود فقط به دلیل بد ذاتی خودش نبود. گاهی تمام اتفاقات و آدم های جامعه در بزرگ کردن و پرورش دادن کودکی موثر هستند. شاید اگر مادرش او را رها نمی کرد یا پدر و مادر ناتنی اش انسان های خوبی بودند یا آن زن در کارخانه ی شیشه گری، فانتین را بیرون نمی انداخت، کوزت انسان خوبی می شد. اما باز هم نمی شود برای داستان بینوایان و کوزت نگران نبود و ناراحت نشد، چرا که در تبدیل شدن این شخصیت مظلوم داستان به شخصیت ظالم این نمایش تمام انسان ها مقصر بودند و کاش کوزت در آخر اعتراف میکرد به اینکه انسان ها گاهی تا چه میزان می توانند بخیل، تنگ نظر و بد باشند که بتوانند سرنوشت یک انسان را به کلی تغییر دهند.

 

بی نوایان

منبع: اختصاصی رادیو پارسی/شمیم شهلا

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات