Tuesday 6 December 2016
کنسرت عماد طالب زاده
کد خبر : 1320
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
بازدید

روایتی از بلوز ایرانی …

رادیو پارسی – حمید جان بزرگی : پنج‌شنبه و جمعه کنسرت موسیقی گروه «شوربا» با عنوان «مبادا: تراژدی در پنج پرده» در برج آزادی به روی صحنه رفت. این برنامه در پنج پرده با زیر مجموعه‌هایی از قطعات تلفیقی موسیقی کلاسیک ایرانی و سبک موسیقی «بلوز» به اجرا در‌آمد. این کنسرت روایتی بود از البرز قریب‌پور که سرپرست و نوازنده گیتار الکتریک این گروه بود. اجرای […]

رادیو پارسی – حمید جان بزرگی : پنج‌شنبه و جمعه کنسرت موسیقی گروه «شوربا» با عنوان «مبادا: تراژدی در پنج پرده» در برج آزادی به روی صحنه رفت. این برنامه در پنج پرده با زیر مجموعه‌هایی از قطعات تلفیقی موسیقی کلاسیک ایرانی و سبک موسیقی «بلوز» به اجرا در‌آمد. این کنسرت روایتی بود از البرز قریب‌پور که سرپرست و نوازنده گیتار الکتریک این گروه بود. اجرای گروه شوربا با آنسامبل تلفیقی موسیقی ایرانی و بلوز و نیز با تلفیق رپرتوار ایرانی و بلوز همراه بود.

آرین مظفری آواز، محمدرضا قربانی گیتار الکتریک، بهمن مظفری سه‌تار و آواز، البرز قریب الکتریک گیتار، البرز ریاضی گیتار باس، اردشیر جفره تنبک دف و درامز، فیروزه رییس دانایی کمانچه، و فربد شیرمحمد پیانو، اعضای گروه «شوربا» را تشکیل می‌دادند. هما ساداتیان طراحی صحنه و آرمان سلاح‌ورزی برگردان اشعار فارسی را به انگلیسی بر عهده داشتند.

اجرای گروه «شوربا» حامل ایده‌ای نو بود که با توجه به ویژگی‌های مثبتی که دارد، می‌تواند در آینده بهتر ظاهر شده و به بلوغ برسد. روایت همزمان موسیقی ایرانی و بلوز در هیئتی خوب ظاهر شده بود لیکن هماهنگی دقیق در گروه نوازی صورت نگرفته بود و نوازنده کمانچه گهگاه در انگشت گذاری روی نت‌های به اصطلاح پوزیسیون با فالشی همراه بود. با این حال، گوشه‌هایی که از موسیقی کلاسیک ایرانی انتخاب و کار شده بود در هارمونی درست و منطبق با موسیقی بلوز به کار گرفته شده بود و مدگردی‌ها به درستی صورت می‌گرفت. موسیقی تصنیف شده در این اجرا روایی بود و در جنبه تصویر سازی آن تامل شده بود و طراحی صحنه بسیار زیبا به کمک اجرا آمده بود و این طراحی صحنه نیز همچون موسیقی پویا و متحرک بود و بخش زیبایی از این کنسرت را تشکیل می‌داد که در این دست اجراها کمتر به آن اهمیت داده می‌شود.

در بخش آوازی این کنسرت، خواننده در سبک بلوز اجرا می‌کرد و برگردان اشعار فارسی را به زبان انگلیسی می‌خواند و تمام سعی خود را برای تلفظ صحیح اشعار به زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی کرده بود با این حال دارای ایراداتی در لهجه، لحن و تلفظ واژگان بود و این نکته از این جهت حائز اهمیت است که زمانیکه قرار است ژانری از موسیقی نمایندگی شود باید بطور تمام و کمال ارائه گردد و حتی در این اجرا  به لحاظ ویژگی‌های موسیقی بلوز، می‌توانست از لهجه «اسلنگ»(عامیانه آمریکا) که بیشتر در میان سیاهان آن جغرافیا رایج است و موسیقی بلوز نیز به این رنگین‌ پوستان منتصب است، استفاده گردد.

در این کنسرت، «لایت موتیف» یا خط اصلی ملودی بیشتر توسط سازهای ایرانی سه‌تار و کمانچه و با همراهی الکتریک گیتار اجرا می‌شد و بقیه سازهای موسیقی بلوز به علاوه کوبه‌ای‌های ایرانی به عنوان اکمپانیمان (همراهی کننده) ظاهر می‌شدند. با این وجود تمامیت اجرا، بیشتر موسیقی بلوز را القاء می‌کرد و این عدم تعادل می‌توانست با نسبتی هم وزن‌تر تصنیف گردد.

موسیقی بلوز توالی آکوردهای چهارم، یکم و پنجم و در یک قالب دوازده‌تایی است که معمولا ریتم چهار چهارم دارد و از گام خاصی به نام blues scale استفاده می‌کند. گونه‌های متفاوتی از این گام وجود دارد و نوع متداول آن یک گام پنتاتونیک است که در آن نتهای معروف به blue notes وجود دارد. موسیقی بلوز شرح درد و رنج و حرمان سیاهان مهاجر آفریقا به آمریکاست. بعدها سبک‌هایی از موسیقی بلوز همچون دلتا بلوز، شیکاگو بلوز، تگزاس بلوز و بریتیش بلوز از آن منشعب گردید. از معروف‌ترین خوانندگان بلوز می‌توان از بلایند لمون جفرسون، جان لی هوکر و مادی واترز نام برد.

منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
ارسال نظر شما
انتشار یافته : 0 در انتظار بررسی : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات