اپرای عاشورا به روی صحنه خواهد رفت

اولین اپرای عاشورای زنده به آهنگسازی بهزاد عبدی و به رهبری نصیر حیدریان به زودی در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

در نشستی که ۲۲ مهرماه در تالار وحدت برگزار شد، علی رهبری نیز گفت: کلمه «اپرا» در زبان فارسی اشتباه به کار می‌رود و بهتر است به جای آن از کلمه «تئاتر» و درباره «اپرای عاشورا» از «تعزیه» استفاده کنیم.

او با بیان این‌که «اپرا» تئاتری است که به جای حرف زدن، با آهنگ و نت خوانده می‌شود، اظهار کرد: کلمه اپرا در ایران به‌ طور کلی اشتباه فهمیده شده است. مثل کلمه «باله» که وقتی از آن استفاده می‌کنیم همه فکر می‌کنند غربی است.

وی ادامه داد: در ایران، تمام مراسم مذهبی با آهنگ و صدا اجرا می‌شود و اگر «اپرای عاشورا» را «تعزیه‌خوانی» بنامیم همه با آن احساس آشنایی می‌کنند.

او همچنین افزود: در تعزیه تمام آلات موسیقی که در حال حاضر استفاده می‌شوند، وجود دارد و بی‌ عدالتی می‌شود اگر این کار هنری را به جای تعزیه، اپرا بنامیم، زیرا یک فاجعه مذهبی با آهنگ بسیار عالی و توسط افراد تحصیل‌ کرده نقاشی شده است.

رهبری با بیان این‌ که نصیر حیدریان به مدت ۱۸ سال از ایران دور بوده و هیچ کس در این مدت برای اجراهای موسیقی ملی از او دعوت نکرده است، گفت: من ایشان را از کودکی می‌شناختم و می‌ دانستم چقدر در کارش جدی است و خیلی خوشحالم که این کار ملی با موسیقی و رهبری ایرانی اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: امیدوارم اجرای اپرای عاشورا شروعی برای چنین کارهایی باشد و اجرای این‌گونه سبک‌ها در ایران ادامه یابد.

در بخش دیگری از این نشست، نصیر حیدریان که اجرای اپرای عاشورا را در ایران، قدم مثبتی برای فرهنگ جامعه دانست و گفت: واقعیت این است که ایران ارکستر سمفونیک دارد و در آن اپرا اجرا می‌شود. در حالی که در دیگر کشورهای اسلامی این‌گونه موضوع‌ها هنوز جا نیفتاده و این نشانگر پختگی فرهنگ ما به نسبت سایر کشورهای اسلامی است.

او افزود: طبیعتا هر کاری که برای اولین‌بار اجرا می‌ شود، مراحل سخت‌ تری را پشت سر می‌ گذراند؛ اما در واقع هیچ‌ چیز بدی در دنیا وجود ندارد و موسیقی هم مانند هر چیز دیگری می‌ تواند خوب یا بد اجرا شود. این بستگی به نوع استفاده ما دارد.

وی با اشاره به این‌ که پس از ۱۸ سال دوباره در ایران به فعالیت موسیقی پرداخته است، گفت: پیش از این بی‌ نظمی زیادی در ارکستر سمفونیک وجود داشت و نوازنده‌ها به‌ موقع برای تمرین حاضر نمی‌شدند. در حالی که اگر نظم درستی نباشد، هیچ‌ گاه کار خوبی ارائه نمی‌شود. البته اکنون این نظم برقرار است و از لحاظ کیفیت، ارکستر به‌ مراتب بهتر شده است.

وی تنها مشکل ارکستر سمفونیک تهران را به سازهای آن مربوط دانست و تأکید کرد: باید فکری به حال سازها شود. اگر سازهای بهتری برای نوازندگان تهیه شود مشکلات دیگر نیز رفع خواهد شد.

همچنین علی رهبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا در پروژه «مهر تا مهر» قطعه‌ای از آثار او دیده نمی‌شود ؟ گفت: من در ۴۰ سال گذشته، همواره مدیر بوده‌ام و اگر مدیری، قطعه خود را اجرا کند، از لحاظ حرفه‌ای درست نیست، حتی اگر قطعه او بهترین باشد.

او ادامه داد: اگر روزی این مسوولیت را کنار بگذارم، قطعا فقط قطعات خودم را اجرا خواهم کرد.

این اپرا به همراه ارکستر سمفونیک تهران از ۲۴ الی ۳۰ مهرماه در تالار وحدت اجرا میشود که  مهدی امامی ، علی یاری پور ، هادی فیض آبادی ، محمد وزیری ، هانیه قلیبیکیان ، مهدی جاور ، عامر شادمان ، سجاد پورقناد ، سهیل متین ، رامین بحیرایی ، علیرضا مهدیزاده و… خوانندگان اپرای عاشورا هستند.

علاقمندان برای حضور در این اپرا میتوانند با مراجعه به سایت ایران کنسرت نسبت به دریافت بلیط های خود اقدام نمایند.

 

 

 

منبع: بازنشر / ایسنا

حمید جان بزرگی

حمید جان بزرگی هستم و حدود 2 سال است که در عرصه هنر و موسیقی فعالیت دارم و هم اکنون نیز به عنوان خبرنگار و نویسنده در رادیو پارسی مشغول به فعالیت هستم .

اضافه کردن نظر

رادیو پارسی در شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید