نمایش «قاطیغوریاس» به روی صحنه رفت

40
0
اشتراک گذاری :
نمایش قاطیغوریاس

«قاطیغوریاس» از ۱۲ اردیبهشت ماه اجرای خود را در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان آغاز شد و این نمایش به روی صحنه رفت. این اجرا از نظر مفهوم و زیرمتن نمایشی بیشتر به سمت و سوی شناخت ماهیت اصلی و حقیقی انسان توجه دارد. در این اثر نمایشی چهار نفر به مرور زمان از لحاظ وجودی دچار تغییراتی می شوند و در نهایت ماهیتشان تغییر می کند.

این کارگردان یادآور شد: این نمایش مبتنی بر حرکت و فرم است و در اجرا از چند شیوه کارگردانی تبعیت می کند به این مفهوم که در هر صحنه مخاطب شاهد یک نوع شیوه اجرایی که در کشورهایی مثل لهستان و روسیه استفاده می شود، است. در صحنه اول با یک فضای رئالیستی روبرو هستیم اما به مرور این شیوه اجرایی دستخوش تغییر می شود تا جایی که در صحنه پایانی نمایش کاملا مبتنی بر فرم و حرکت است و کار به شیوه کارگردانی گروتفسکی نزدیک می شود.

گیل در پایان درباره تاثیرگرفتن از آثار فرانسیس بیکن در نحوه بازی بازیگران توضیح داد: بازیگران در حرکات و فرم بدنی شان از تن های دفورمه نقاشی های بیکن تاثیر گرفته اند. در تابلوهای بیکن شیوه به تصویر کشیدن ماهیت انسان و بخش نادیده وجود او از طریق همین دفرمه شدن و از شکل افتادگی به نمایش گذاشته می شود که ما نیز در اجرای این اثر نمایشی از این تابلوها تاثیر بصری گرفته ایم تا دفرمه‌گی ماهیت انسان را به نمایش بگذاریم.

نمایش «قاطیغوریاس» نوشته و کار امیر گیل با نقش آفرینی نوید هدایت‌پور، مهرداد مصطفوى، غزل نعیمى، محسن رستگار از ۱۲ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می‌رود. آیدین آغداشلو این اثر نمایشی را کرد.

امیر گیل در یادداشتی نمایش «قاطیغوریاس» را اینگونه معرفی کرده است: «فرانسیس بیکن در تابلوى تصلیب سه‌لته‌ خود، مسیح دفرمه‎اى را به تصویر مى‎کشد که مسیح نیست، اما در عین حال مسیح است! این همزمانى معنا و فرم، بیانگر سویه‌های ناخودآگاه و تاریک ماهیت انسان از منظر بیکن است. تئاتر «قاطیغوریاس» این بیانمندى تنانه‌ بیکنى را با ابزارهاى آوایى و اصوات غیر انسانى درهم مى‌آمیزد و دفرمه‌گى ماهیت انسان را روى صحنه تئاتر مى‌آورد.»

 

شما در ادامه میتوانید عکس های از این نمایش را تماشا کنید : 

 

اشتراک گذاری :

پاسخ دهید